Положення про мистецький ліцей
Положення про мистецький ліцей
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 грудня 2020 р. № 1313
ПОЛОЖЕННЯ
про мистецький ліцей
Загальна частина
Мистецький ліцей — заклад спеціалізованої мистецької освіти, що забезпечує здобуття початкової і профільної мистецької освіти одночасно із здобуттям повної загальної середньої освіти на всіх або окремих її рівнях.
Початкова мистецька освіта здобувається в мистецькому ліцеї одночасно з початковою та/або базовою середньою освітою і полягає в набутті здобувачем компетентностей початкового рівня в обраному виді мистецтва.
Профільна мистецька освіта здобувається на основі початкової мистецької освіти одночасно з повною загальною середньою освітою та орієнтована на продовження навчання на наступному рівні мистецької освіти.
Здобуття початкової і профільної мистецької освіти в мистецьких ліцеях передбачає набуття здобувачами компетентностей та досягнення результатів навчання відповідно до вимог стандартів спеціалізованої мистецької освіти.
задовольняє потреби громадян у здобутті початкової і профільної мистецької освіти одночасно з повною загальною середньою освітою;
забезпечує єдність навчання, виховання та творчого розвитку;
розробляє та затверджує освітні програми;
створює та вдосконалює навчально-методичне забезпечення освітнього процесу, забезпечує збереження та раціональне використання власної матеріально-технічної бази;
створює та розвиває систему внутрішнього забезпечення якості освіти відповідно до законодавства;
забезпечує відповідність рівня повної загальної середньої освіти державним стандартам та рівня початкової і профільної мистецької освіти стандартам спеціалізованої освіти;
забезпечує охорону життя і здоров’я учнів, педагогічних та інших працівників мистецького ліцею;
формує в учнів засади здорового способу життя, гігієнічні навички;
забезпечує добір і розстановку кадрів;
планує власну діяльність, розробляє та затверджує стратегію розвитку;
відповідно до статуту утворює, реорганізує та ліквідує структурні підрозділи;
додержується фінансової дисципліни;
видає документи про освіту встановленого зразка;
забезпечує підготовку учнів до подальшого здобуття вищої мистецької освіти і професійної мистецької діяльності відповідно до свого мистецького профілю;
створює сприятливе середовище для розвитку мистецьких здібностей і талантів учнів та досягнення ними результатів навчання;
створює умови для мистецького вдосконалення учнів, популяризації їх творчих мистецьких досягнень, зокрема для участі учнів у всеукраїнських та міжнародних спеціалізованих мистецьких проектах (конкурсах, виставках, фестивалях, олімпіадах, турнірах тощо) та аналогічних заходах з навчальних предметів загальноосвітнього компонента;
забезпечує проходження педагогічними працівниками мистецького ліцею підвищення кваліфікації у порядку, передбаченому законодавством, створює умови для професійного розвитку педагогічних та інших працівників;
здійснює інші повноваження відповідно до статуту мистецького ліцею.
Мистецький ліцей має право провадити інноваційну та мистецьку діяльність та може укладати з цією метою відповідні договори про співпрацю з іншими закладами освіти, культури, підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами.
Організаційно-правові засади
діяльності мистецького ліцею
Під час утворення мистецького ліцею засновник (засновники) зобов’язаний враховувати вимоги ліцензійних умов в частині провадження освітньої діяльності у сфері повної загальної середньої освіти.
Для здобуття початкової і профільної мистецької освіти в мистецькому ліцеї особам, які не здобувають в ньому повну загальну середню освіту, може встановлюватися плата за навчання.
Мистецький ліцей може укладати договір про співпрацю (співробітництво, спільну діяльність тощо) із закладом вищої освіти мистецького спрямування та мистецькими організаціями для реалізації мистецьких проектів.
Крім того, мистецький ліцей може надавати послуги з підвищення кваліфікації згідно з Порядком підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 “Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 69, ст. 2431).
Рішення про створення та функціонування пансіону у складі комунального, приватного чи корпоративного мистецького ліцею приймається його засновником (засновниками).
Порядок організації проживання та утримання учнів у пансіоні встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Основними внутрішніми структурними підрозділами мистецького ліцею, що забезпечують освітній процес у частині початкової та профільної мистецької освіти, є відділи та/або відділення, які об’єднують вчителів, викладачів та/або концертмейстерів певних мистецьких спеціалізацій.
Структурні підрозділи діють відповідно до статуту мистецького ліцею та на підставі положень про них, затверджених директором мистецького ліцею.
Організація освітнього процесу
Освітній процес у мистецькому ліцеї складається з двох компонентів: загальноосвітнього, який забезпечує здобуття повної загальної середньої освіти, та спеціалізованого мистецького, який забезпечує здобуття початкової і профільної мистецької освіти.
Освітній процес у мистецькому ліцеї забезпечує набуття учнями відповідних компетентностей та досягнення ними результатів навчання, передбачених освітніми програмами, одночасно з розвитком їх мистецьких здібностей, індивідуальних обдарувань, стимулювання до подальшої професійної творчої самореалізації та отримання кваліфікацій у відповідному виді мистецтва.
Мистецький ліцей організовує і провадить освітній процес у належних та безпечних умовах здобуття освіти з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку учнів.
Після завершення початкової мистецької освіти і профільної мистецької освіти разом з державною підсумковою атестацією здійснюється підсумкова атестація з мистецьких дисциплін з метою визначення відповідності результатів навчання учнів, визначених стандартами спеціалізованої мистецької освіти.
Мистецький ліцей створює умови для здобуття початкової та/або профільної мистецької освіти для дітей з особливими освітніми потребами за наявності такої потреби.
Індивідуальна освітня траєкторія учня мистецького ліцею реалізується з урахуванням необхідних для цього ресурсів, наявних у мистецького ліцею, у спосіб, визначений частинами другою і третьою статті 14 Закону України “Про повну загальну середню освіту”.
У мистецькому ліцеї можуть діяти методичні об’єднання, які об’єднують групи педагогічних працівників певної спеціалізації для вирішення навчально-методичних завдань освітнього процесу та окремих аспектів професійного розвитку педагогічних працівників. Методичні об’єднання діють відповідно до положень про них, затверджених директором мистецького ліцею.
до державних та комунальних мистецьких ліцеїв — відповідно до порядку, затвердженого МКІП;
до приватних і корпоративних шкіл — відповідно до порядку, затвердженого засновником (засновниками).
Зарахування до мистецького ліцею на будь-який рівень освіти здійснюється виключно на конкурсній основі відповідно до затвердженого плану прийому та за наявності вільних місць.
План прийому до мистецького ліцею щороку визначає і затверджує засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган.
Для вивчення навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, зокрема вибіркових, можуть формуватися та функціонувати міжкласні групи, що включатимуть учнів різних класів одного або різних років навчання.
Поділ класів на групи та інші умови організації освітнього процесу в державних та комунальних мистецьких ліцеях здійснюється у порядку, визначеному МКІП.
Порядок переведення учнів на наступний рік навчання в мистецькому ліцеї затверджується МКІП.
Питання організації освітнього процесу в приватних та корпоративних мистецьких ліцеях вирішуються в порядку, визначеному їх засновником (засновниками) з дотриманням законодавства про освіту.
Зміст, форми і порядок атестації учнів з мистецьких дисциплін, визначених відповідним стандартом спеціалізованої мистецької освіти, затверджуються МКІП.
Поточне та підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється в мистецькому ліцеї за формами, змістом та у спосіб, що визначені освітньою програмою мистецького ліцею.
Особливості оцінювання результатів навчання учнів мистецького ліцею з предметів мистецького компонента визначаються МКІП.
відповідальних громадян України, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству;
патріотизму, поваги до державної мови, державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей, традицій і надбань Українського народу;
усвідомленої потреби в дотриманні Конституції та законів України, нетерпимості до їх порушення, проявів корупції та хабарництва, потреби захищати суверенітет і територіальну цілісність України;
поваги до гідності, прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина;
дбайливого ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища;
нетерпимості до приниження честі та гідності людини, фізичного або психологічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками;
громадянської культури та культури демократії;
культури та навичок здорового способу життя, екологічної культури;
прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
почуття доброти, милосердя, толерантності, терпимості, шанобливого ставлення до сім’ї, відповідальності за свої дії.
Будь-яке примушування учнів до вступу до будь-яких громадських об’єднань, воєнізованих формувань, політичних партій (об’єднань), релігійних організацій забороняється.
Учасники освітнього процесу
учні;
директор та його заступники;
педагогічні працівники, психологи, бібліотекарі;
асистенти вчителів (викладачів), які беруть участь у розробленні та виконанні навчальних планів та освітніх програм, адаптують навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами (за наявності в мистецькому ліцеї таких учнів);
інші спеціалісти;
батьки або інші законні представники учнів;
асистенти учнів (у разі їх допуску відповідно до вимог частини сьомої статті 26 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).
Відповідальність за організацію харчування учнів у мистецькому ліцеї незалежно від підпорядкування, типу і форми власності, додержання вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та якість харчових продуктів покладається на засновників та керівників відповідних закладів освіти. Норми та порядок організації харчування учнів у закладах освіти встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Заклади охорони здоров’я разом з органами управління освітою та органами охорони здоров’я щороку забезпечують безоплатне проведення медичного огляду учнів, моніторинг стану здоров’я, здійснення лікувально-профілактичних заходів у мистецьких ліцеях незалежно від підпорядкування, типу і форми власності.
Учні мають право на визнання мистецьким ліцеєм результатів їх навчання, передбачених освітньою програмою закладу освіти, що були здобуті ним шляхом неформальної та/або інформальної освіти.
Визнання таких результатів навчання учня здійснюється шляхом його річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації, що проводяться на загальних засадах, визначених для очної або екстернатної форми здобуття загальної середньої освіти.
Результати навчання учня, досягнуті ним шляхом здобуття формальної освіти в інших суб’єктів освітньої діяльності, не потребують їх окремого визнання мистецьким ліцеєм.
Педагогічні працівники мають права, визначені Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, законодавством, колективним договором (за наявності), трудовим договором та/або статутом мистецького ліцею.
Робочий час педагогічного працівника мистецького ліцею включає час, необхідний для виконання ним навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором та/або посадовою інструкцією.
Конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовою інструкцією, яка затверджується директором мистецького ліцею відповідно до вимог законодавства.
Педагогічні працівники мистецького ліцею, які забезпечують реалізацію державних стандартів повної загальної середньої освіти та стандартів спеціалізованої мистецької освіти, отримують доплати та підвищення окладів, передбачені частиною третьою статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, іншими актами законодавства, відповідно до видів педагогічної діяльності, зокрема доплати за завідування відділами та відділеннями, іншими структурними підрозділами, а також доплати за почесні, вчені, спортивні звання, наукові ступені.
Педагогічні працівники мистецького ліцею проходять підвищення кваліфікації відповідно до вимог, визначених законодавством.
Права та обов’язки засновника (засновників)
мистецького ліцею
затверджує статут мистецького ліцею, його нову редакцію та зміни до нього;
затверджує за поданням мистецького ліцею стратегію його розвитку;
затверджує положення про конкурс на посаду директора мистецького ліцею та склад конкурсної комісії;
приймає рішення про проведення конкурсу на посаду директора мистецького ліцею;
укладає строковий трудовий договір (контракт) з директором мистецького ліцею, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та статутом мистецького ліцею;
розриває строковий трудовий договір (контракт) з директором мистецького ліцею з підстав та у порядку, визначених законодавством та статутом мистецького ліцею;
затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт мистецького ліцею у випадках та порядку, визначених законодавством;
здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю мистецького ліцею;
здійснює контроль за дотриманням статуту мистецького ліцею;
затверджує план прийому до мистецького ліцею;
здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
забезпечує створення у мистецькому ліцеї інклюзивного освітнього середовища;
реалізує інші права, передбачені законодавством та статутом мистецького ліцею.
забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним мистецького ліцею на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов;
у разі реорганізації чи ліквідації мистецького ліцею забезпечити учням можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти;
забезпечити відповідно до законодавства створення в мистецькому ліцеї безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
Управління мистецьким ліцеєм
засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган;
директор;
педагогічна рада;
загальні збори колективу.
Директором мистецького ліцею може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу мистецьку або педагогічну освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років, організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків, крім випадків, передбачених у частині другій статті 38 Закону України “Про повну загальну середню освіту”.
Порядок проведення конкурсу на посаду директора комунального мистецького ліцею визначається положенням, затвердженим його засновником (засновниками) в установленому порядку.
Директор мистецького ліцею зобов’язаний протягом першого року після призначення на посаду пройти курс підвищення кваліфікації з управлінської діяльності обсягом не менше 90 навчальних годин.
Головою педагогічної ради мистецького ліцею є директор.
Усі педагогічні працівники мистецького ліцею повинні брати участь у засіданнях педагогічної ради.
Рішення педагогічної ради мистецького ліцею вводяться в дію наказами директора.
Порядок роботи педагогічної ради визначається статутом мистецького ліцею.
органи самоврядування працівників мистецького ліцею;
органи самоврядування учнів;
органи батьківського самоврядування;
інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу.
Порядок скликання, повноваження, чисельність, склад загальних зборів колективу мистецького ліцею визначаються його статутом і колективним договором.
Загальні збори колективу мистецького ліцею заслуховують звіт директора про здійснення управління мистецьким ліцеєм, розглядають питання навчально-виховної, методичної, економічної і фінансово-господарської діяльності мистецького ліцею.
Матеріально-технічна база та
фінансово-господарська діяльність
Будівлі, споруди і приміщення мистецького ліцею повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
державний бюджет;
місцеві бюджети;
інші джерела, не заборонені законодавством.
Отримані із зазначених джерел кошти можуть використовуватися мистецьким ліцеєм відповідно до власного кошторису доходів і видатків для організації та забезпечення освітнього процесу.
Одержання мистецьким ліцеєм позабюджетних коштів не є підставою для зменшення обсягу його бюджетного фінансування.
Директор державного, комунального мистецького ліцею конкретизує перелік платних освітніх та інших послуг, що надаються мистецьким ліцеєм, із зазначенням часу, місця, способу та порядку надання кожної з послуг, їх вартості та особи, відповідальної за їх надання.
Державні, комунальні мистецькі ліцеї не можуть надавати (повністю чи частково) платні освітні послуги для набуття компетентностей та досягнення їх учнями результатів навчання, визначених державними стандартами повної загальної середньої освіти.
У державних і комунальних мистецьких ліцеях під час освітнього процесу, що забезпечує досягнення результатів навчання, передбачених освітньою програмою закладу освіти, не можуть проводитися платні заходи чи надаватися платні послуги.
Учні та їх батьки можуть отримувати в мистецькому ліцеї платні освітні та інші послуги виключно на добровільних засадах.
Міжнародне співробітництво
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 грудня 2020 р. № 1313
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України
“4 Щорічна основна відпустка зазначеної тривалості надається також відповідним категоріям працівників, викладачам і концертмейстерам мистецьких ліцеїв та мистецьких шкіл.”.
1) в абзаці третьому пункту 1 слова “(крім загальноосвітніх закладів Міністерства культури і мистецтв)” замінити словами “(крім державних мистецьких ліцеїв)”;
2) абзац четвертий пункту 2 після слів “із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям” доповнити словами “, та з батьків і осіб, які їх замінюють, учнів державних мистецьких ліцеїв, які здобувають початкову та базову середню освіту”.
1) примітки до додатка 4 доповнити пунктом 9 такого змісту:
“9. Згідно з цими нормами забезпечуються харчуванням також учні державних мистецьких ліцеїв, які проживають у пансіонах.”;
2) додаток 5 доповнити приміткою такого змісту:
“Примітка. Згідно з цими нормами забезпечуються харчуванням також учні державних мистецьких ліцеїв хореографічного спрямування, які проживають у пансіонах.”.
“27) надання освітніх послуг з вивчення мистецьких дисциплін дітьми дошкільного віку у мистецьких ліцеях з метою раннього виявлення мистецьких здібностей;
28) надання освітніх послуг з вивчення окремих дисциплін мистецького компонента у мистецькому ліцеї для осіб, які не здобувають у ньому повну загальну середню освіту, зокрема з числа іноземців, осіб без громадянства, осіб, яким надано статус біженця в Україні, крім іноземців та осіб без громадянства, які постійно проживають в Україні, та осіб, які мають статус закордонного українця.”.