38164, Полтавська обл, Опішня, В'ячеслава Чорновола, 21

cropped-cropped-Emblema-Collegiumu_-e1619450238502.png

+380535342001

kmopishne@gmail.com

38164, Полтавська обл, Опішня, В'ячеслава Чорновола, 21

08.00-17.00

з Понеділка до П'ятниці (в Суботу до 16:00)

Правова допомога
support_Ukraina-11 (1)

ЗНО, ДПА

Про Національний мультипредметний тест (НМТ-2024)

запитання та відповіді

2024-й стане третім роком, коли випускники складатимуть «воєнний» варіант ЗНО – Національний мультипредметний тест (НМТ). Тестування не відрізнятиметься кардинально від двох попередніх років, утім організатори планують внести певні корективи у 2024 році.

Зокрема, учасники складатимуть НМТ з чотирьох предметів замість трьох, а у перелік необов’язкових повернуться «Географія» та «Українська література». Також під час тестування, яке тепер проводитимуть в одну зміну, з’явиться перерва.

Поки що ці нововведення остаточно не затверджені, оскільки за відповідний законопроєкт ще має проголосувати Верховна Рада.

– Проговоримо основні зміни на НМТ-2024. Перша зміна – збільшується кількість предметів до чотирьох. Чому ухвалили таке рішення?

– Минулого року був дуже великий суспільний запит на проведення оцінювання з історії України, адже історія України – це один з ключових предметів для становлення громадянина України і розвитку нашої нації.

– На НМТ буде три обов’язкові предмети, четвертий – на вибір. Чи може людина складати тільки три предмети?

– Ні, не може. Національний мультипредметний тест – це цілісний тест, попри те, що він буде складатися з трьох спільних для всіх учасників предметів та одного за вибором учасника. Тому потрібно опрацьовувати завдання з усіх чотирьох предметів.

– До переліку предметів повертається географія.

– Цей предмет був раніше на ЗНО. Його, на жаль, не було минулого року, але цьогоріч його повернули. Також додається окремий тест з української літератури. Цього тесту як окремого доволі довго не було. Але фахівці в галузі філології одностайні в його необхідності.

– Стосовно завдань із географії та української літератури – вони будуть схожі до завдань попередніх років? Чи все-таки буде відмінність?

– Вони будуть засновані на тих самих програмах, що й тести ЗНО. І ці програми дуже добре відомі всім учням шкіл. Єдине – тестування із цих предметів раніше не проводилося в комп’ютерному форматі. Тому варто зважати на те, що це будуть завдання, продемонстровані на екрані.

– А як щодо завдань з інших предметів?

– Структура тестів жодним чином не змінюється. Завдань відкритого типу з наданням розгорнутої відповіді, тобто власного висловлення або поетапного розв’язування задач з демонстрацією етапів роботи не буде.

– Під час тестування буде перерва. Скільки орієнтовно часу вона триватиме?

– Перерва триватиме до 20 хвилин. 4-годинний тест, плюс потрібно враховувати процедури початку тестування й потенційні повітряні тривоги. Довга перерва вимагала б від вступників надзвичайно тривалого перебування в екзаменаційному центрі.

Тож ця перерва призначена швидше для того, щоб перемкнутися з одного блоку НМТ до іншого, сходити за потреби у вбиральню, трохи освіжитися.

– Тобто це не повноцінний відпочинок? 

– Так, забезпечити повноцінний відпочинок в умовах екзаменаційного центру неможливо, але перерва має бути, наприклад, щоб відвідати вбиральню й не витрачати на це час під час виконання тесту.

– Як саме перерва має бути організована? Учасники тестування не виходять за межі центру, залишаються в приміщенні?

– Вони зможуть виходити за межі аудиторії, але матимуть рекомендації не віддалятися від своїх аудиторій.

– Що вони мають право робити на перерві? А що заборонено?

Повертатися до завдань попереднього блоку після перерви буде неможливо. Важливо, що доступ до завдань двох предметів, з якими учасники працюватимуть у першій половині тесту, закриється з початком перерви, а після неї вони вже продовжать працювати із завданнями двох інших предметів.

Тому жодні коригування відповідей після перерви не передбачені.

– Учасників тестування знову перевірятимуть за допомогою металодетекторів.

Учасникам не варто розглядати варіанти списування або використання мобільних телефонів. У 2023-му було вилучено достатньо багато учасників з тимчасових екзаменаційних центрів, і цьогоріч дії будуть такими ж, в разі виявлення будь-яких порушень.

– На НМТ-2023 виявлено «безпрецедентний рівень не доброчесності». Чи не сприятиме перерва ще більшому рівню недоброчесності?

– Саме тому зупиняється тестування з перших двох предметів, коли починається перерва, і учасники не зможуть повернутися до попередніх завдань. Тобто учасники не матимуть змоги виправити свої відповіді після перерви.

– На відміну від попереднього року, буде одна зміна тестування.

– Одна зміна, тому що тривалість тестування стає довшим.

Відповідно, проводити тестування у дві зміни стане неможливо, адже просто не буде змоги в прийнятні терміни розпочати й завершити другу зміну. А ще можуть бути тривоги. Тому планується лише одна зміна, і кількість днів для проходження тестування може збільшитися, але на учасників це жодним чином не впливає.

– Якщо тривога триватиме дуже довго, чи існує ймовірність, що тест перенесуть?

– Така ймовірність є, адже, на жаль, у нас повітряні тривоги можуть тривати дуже довго.

Будуть надані детальні рекомендації в регламенті роботи тимчасового екзаменаційного центру. Там буде чітко вказано часові межі, які є прийнятними для продовження тестування. Фахівці тимчасових екзаменаційних центрів ухвалюватимуть відповідні рішення з огляду на рекомендації, а також з огляду на ситуацію в конкретному центрі. Якщо тривога буде занадто тривалою, то, на жаль, учасникам доведеться подавати заяви для участі в додатковій сесії.

– За кордоном на тестуванні працюють українські вчителі?

– В аудиторіях працюють українськомовні педагоги, які здебільшого є громадянами України. Наші діти є українськомовними, тому вони мають дуже добре розуміти процедури тестування, бути поінформованими в такий самий спосіб, як і їхні однолітки в Україні. Саме тому це можуть бути тільки українськомовні особи.

– На якому рівні буде встановлений прохідний бал, чи він залишається, як минулого року?

– Міністерство освіти і науки України має затвердити таблицю переведення тестових балів. Це точно не буде такий поріг, як у 2022 році. Фактично, у 2022 порогу не було: достатньо було набрати лише один тестовий бал.

– На що треба найбільше звертати увагу випускникам при підготовці та складанні тесту?

– Потрібно не втрачати зв’язок із закладом освіти впродовж підготовки до тесту, занурюватися в навчання, бо 4-годинний тест – це велике випробування, і його можна якісно пройти лише якщо мати сформовану навичку навчатися. Тому важливо відвідувати, навіть дистанційно, усі уроки в школі, щоб навчитися не втрачати зосередженості впродовж доволі довгого часу.

Також дуже хороший механізм – це завчасно ознайомитися з демонстраційними варіантами тестів і з тестами минулих років ЗНО, пройти декілька, щоб зрозуміти, як планувати свій час і на яких завданнях довше зупинятися.

Крім того, важливо стежити за часом. В онлайновій платформі є цифровий годинник, який показує, скільки часу залишилося в кожному блоці тестування. Минулоріч є учасники, які не отримали максимальних результатів через те, що занадто довго працювали з одними завданнями, тож їм не вистачило часу уважно виконати решту.

Також буде правильним під час підготовки до тесту проводити сесії психологічного розвантаження самостійно або з батьками, щоб менше хвилюватися під час тестувань.

– Чи плануєте ви повертатися загалом до пробного оцінювання?

– Наразі це не видається можливим, тому що маємо довгі повітряні тривоги, складну ситуацію з календарем оцінювань, з тим, що потрібно забезпечувати багато сесій оцінювань для великої вибірки учасників – до 300 тисяч. Тому у 2024 році проводити пробний НМТ не маємо змоги.

– До речі, ви спостерігали колись витік даних при підготовці завдань?

– Як вже оголосили, ДПА у 2024 році не буде, але буде певне пілотування у 4-х класах.

– Пілотування ДПА в 4-му класі наступного року: українська мова і читання, а також математика. Проводитимуть оцінювання вчителі, які навчали дітей.

Розроблятимуть завдання і рекомендації до перевірки фахівці Українського центру оцінювання якості освіти.

Основна мета цього пілотування наступного року – перевірити процедури оцінювання. Тобто зрозуміти, чи можуть заклади освіти потім це реалізувати. І, безперечно, перевірити, чи тести посильні для учасників, чи потрібно змістити якісь акценти.

Тести будуть компетентнісними, мало буде завдань на відтворення. Основною метою цих тестів буде перевірити те, чи здатний четвертокласник використовувати набуті впродовж навчання в початковій школі навички, уміння, ставлення.

Згодом планується почати розробляти й пілотувати державну підсумкову атестацію для здобувачів базової освіти. Ідеться про мовно-літературну, математичну та інші галузі.

Там також будуть переважно компетентнісні завдання.

– Тобто пілот середньої школи може бути десь з 26-го року, поки діти дійдуть до 9-го класу?

– Можемо розпочати й у 25-му році, усе залежатиме і від ситуації з фінансуванням, і від того, чи вдасться до того часу напрацювати якісні інструменти.

– А стосовно змістового наповнення і концепції проведення ДПА, наскільки воно відрізнятиметься від старої схеми?

– Наповнення ДПА 4-го та 9-го класів відповідатиме концепції НУШ, тобто це компетентнісні оцінювання, де важливим стає використання набутих знань і навичок, а не лише їхня фіксація.

Результати цих оцінювань не будуть персоніфіковані, не буде оприлюднюватися результати закладів освіти в такому великому форматі, тому що будь-які рейтинги за цими результатами є шкідливими.